Om mig

Mit billede
Brian Glenn Pedersen Procesteknolog AK i Procesteknik, Butiksslagter, Køkkenleder, Økonoma Far til Caroline og Victoria. Jeg elsker at lave mad... og at spise det.. Den kærlighed vil jeg gerne give videre, både til det at skabe men sandelig også det at nyde.

torsdag den 28. marts 2013

Kringle...

En klassiker i det danske mormor køkken...

Man skal bruge:
Dej:
  • 2 dl lunkent vand
  • 300 g margarine
  • 1 pakke gær
  • 3 spsk sukker
  • 3 æg
  • 550 g mel
Remonce:
  • 200 g margarine
  • 150 g sukker
  • 75 g brun farin
  • 1 ts kardemomme
  • 3 ts kanel
Fyld:
  • 150 g hakket chokolade
Topping:
  • 1 æg til pensling
  • Perlesukker
  • Hakkede nødder
Smuldr gær  i en røreskål med vand, sukker, æg og margarine, der blev skåret i stykker og smuldret først. Sæt skålen lunt i 20 min. »Den skal arbejde«

Håndælt så 500 g af melet i gem de sidste 50 g til udrulningen.

Mellemhæv dejen 30 min.

Rør remoncen, evt i en gryde over svag varme.

Så er dejen klar. Den rulles ud i et stykke på ca. 70x50 cm. Til sidst skæres dejen i 4 stykker.

Smør med remoncen, ud på midten af de 4 stænger, drys med chokoladen og de fold siderne af stængerne ind så de overlapper ca 3 cm. Til sidst løftes kringlerne elegant op på bradepanden og trykkes let ud. pensles med æg, drysses med sukker og nødder og så hæve 20 min igen og så ind i ovnen, 200 grader varmluft i 12-14 minutter, hold øje.

Velbekomme




Ingen kommentarer:

Send en kommentar