Om mig

Mit billede
Brian Glenn Pedersen Procesteknolog AK i Procesteknik, Butiksslagter, Køkkenleder, Økonoma Far til Caroline og Victoria. Jeg elsker at lave mad... og at spise det.. Den kærlighed vil jeg gerne give videre, både til det at skabe men sandelig også det at nyde.

søndag den 22. oktober 2017

Frugtboller (Ala Salling)

Det skal du bruge:

1 kg hvedemel
50 g gær
5 1/2 dl lunkent vand
75 g sukker
10 g salt
100 g smør blødt

2 æg
100 g rosiner
100 g kandiseret eller tørreret frugt

Sådan gør du:

Opløs gæren i det lunkne vand.
Tilsæt hvedemel, sukker og salt og ælt det sammen.
Ælt derefter det bløde smør ind i dejen og ælt den i 6-8 min, til dejen er smidig.
Lad dejen hæve tildækket på et melet bord i cirka 1 time.

Bland æg og frugt/rosiner

Lav en fordybning i midten af dejen og held blandingen i.
Fold dejen sammen til en stor bolle.
Brug en kniv eller spartel til at hakke dejen i småstykker med.
Sørg for hele tiden at samle blandingen ind i dejen.
Meningen er at dejen skal være klumper.

Når dejen er hakket helt i småstykker deles den i 16 lige store bunker, som forsigtigt løftes over på en bageplade med bagepapir. Lad dem hæve i ca 30 minutter.

Bag dem cirka 15 min. ved 200° C varmluft.
I min ovn er der 5 ribber, og pladerne skal være i ribbe 1 og 4 fra bunden af.
Når der er 5 minutter tilbage af bagetiden vender og bytter jeg pladerne, for at få en jævn afbagning.










1 kommentar: