Om mig

Mit billede
Brian Glenn Pedersen Procesteknolog AK i Procesteknik, Butiksslagter, Køkkenleder, Økonoma Far til Caroline og Victoria. Jeg elsker at lave mad... og at spise det.. Den kærlighed vil jeg gerne give videre, både til det at skabe men sandelig også det at nyde.

mandag den 3. november 2014

Sushi

Det skal du bruge:

Ris:
250 g runderis (sushiris eller grødris)
330 g vand

Rismarinade:
3 ss Risvinseddike
2 ss sukker
1 ts salt

Fyld:
Dette er bare foreslag, kun fantasien sætter grænser
Rejer
Rå eller røget laks rørt med flødeost og urter
Tempura (se opskrift på bloggen)
Rå eller rimmet hvid fisk, (husk at fisk skal have været frosset min. 24 timer inden den bruges til sushi)
Enoki, Fløjsfod
Strimler af peberfrugt
Strimler af agurk
Strimler af frugt
Revet peberrod...............

Basic:
Rullemåtte
Tangplader (ca 5-6 stk til denne mængte ris)
En skål med koldt vand
Wasabipasta
Suyasauce
Sødchilisauce
Chilimayo  (opskrift i Dip`s her på bloggen)


Sådan gør du:

Ris:
Ris vaskes i 4-5 hold vand, til vandet er klart.
Ris og vand bringes i kog under låg og simre 10 min på lavt blus.
Ris trækker så 25 min under låg, det er meget VIGTIGT at man ikke løfter låget af når man først er gået igang.
Marinaden blandes og vendes i de færdige ris, gerne i en stor skål med luftige bevægelser.
Risen er nu færdig og henstår 1 time under et fugtigt klæde.

Sushirullen:
På rullemåtten ligges en plade tang med den matteside op.
Ris ligges på de 2/3 dele der er mod dig selv i et ca 3-4 mm tykt ensartet lag.
Stryg en tynd stribe Wasabi, Chillisauce, Chilimayo ell 1/3 del inde på risen.
Vælg dit fyld, der skal være ca 1,5-2 cm i diameter, placer det på striben, der må gerne stikke lidt ud over kanten.
Fugt de øverste 2 cm  af tangen så den kan klistre sammen om rullen.
Rul nu din rulle stramt, lig den første 1/3 ind over fyldet med måtten, og brug måtten til at rulle stramt og jævnt.
Skær rullen i 8 lige store stykker og stil dem op på et fad.
Køl sushien ca 1/2 time og server med Soya, Wasabi, Chilisauce, Chilimayo.

Evt tempura til... Enjoy !!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar